söndag 18 februari 2018

Veckan som gick: Vecka 7

Börsen visar styrka och detta återspeglas fint i Utdelningsportföljen. Det är skönt att det andas entusiasm på börsen igen. Vi får se om det fortsätter med samma positiva tongångar nu när rapportsäsongen är över och vi siktar mot utdelningarna som tar fart om ett par veckor.

Bästa Innehav:
Swedish Match har haft en mycket fin vecka och gick upp hela 10%. En fin rapport och besked kring kommande utdelning samt bonusutdelning ligger till grund för uppgången, även om utdelningstillväxten "endast" blir 4% jämfört med förra året. Direktavkastningen ligger för tillfället ett snäpp över 5% vilket även det är mycket bra. Jag kommer fortsätta månadsköpa Swedish Match fram till utdelningen kommer i mitten av april.

Sämsta Innehav:
En aningen tung vecka för Resurs som gått ner 5%. Orsaken till detta är Nordic Capitals försäljning och det flaggas om ytterligare försäljningar fram tills Resurs Q1 rapport presenteras i april.
Aktien är dock enda innehavet i Utdelningsportföljen som slutar veckan i moll och med en direktavkastning på nära 5% lockar det till fortsatta inköp i Resurs. Jag hoppas att GW håller med mig då han under veckan meddelade att bolaget har plats i hans egna portfölj.

Portföljens Utveckling:
Som sagt, skönt att se återhämtning men totalt är Utdelningsportföljen ändå ner med 2% under februari. Jag har passat på att dubbla mina inköp under senaste tiden och även om det skulle bli frågan om ytterligare ras så är det skönt att ha köpt med rabatt inför utdelningssäsongen.
Jag har inte ruckat på min strategi och ju mer långsiktig man är i sina investeringar, desto mindre bekommande är tillfälliga gupp i börsuppgången.

2 kommentarer:

  1. Roligt att läsa på din blogg, matnyttiga inlägg. Hoppas att fler hittar hit.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack VäL! Det hoppas jag med, även om jag först och främst bloggar för mitt egna nöje så är det självklart kul om andra vill ta del av min investeringsresa.

      Radera