måndag 15 januari 2018

Veckan som gick: Vecka 2

2018 fortsätter med svagt dalande nedgång i portföljen och det är väl inte så mycket att bli förvånad över efter förra veckans indexrusning, även om det är tråkigt att rallyt kom av sig såpass tidigt.

Bästa aktie
Kindred fick under veckan höjd rekommendation till Köp vilket resulterade i en smärre uppgång på 4%.
Kindred började jag plocka in under hösten och aktien har gått lite för bra och mitt innehav är för tillfället upp 30%. Det börjar närma sig nivån där det inte är lockande att köpa mer Kindred då direktavkastningen är under 3% (räknat på 2017 års utdelning).

Sämsta Aktie: 
Även BillerudKorsnäs fick nya rekommendationer, dock av det tråkigare slaget Minska vilket gjorde att aktien under veckan sjönk med 6%. Inget som oroar mig direkt, då anledningarna till minskat resultat klart och tydligt kommunicerats av bolaget.
Direktavkastningen ligger för tillfället en bit över 3% och jag tycker att aktien är ett bra köp för den långsiktige, vilket gör att jag gärna köper mer på dessa nivåer.

Portföljens utveckling:
Lite småtråkig nedförsbacke som bland annat triggats av portföljtunga Castellums nedgång på ett par procent, samt tyngts av att bankerna fått ändrade rekommendationer under veckan.
Det är ingen riktig volatilitet i börsen generellt men visst bjuds det på enstaka köptillfällen i vissa aktier som jag ändå äger långsiktigt, så det är bara att tacka och ta emot och trycka på Köp-knappen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar