onsdag 17 januari 2018

Prognos över storbolagens direktavkastning

Dagens Industri publicerar idag en stor artikel på temat utdelningar för bolagen på Large Cap vilken jag tycker var läsvärd då utdelningssäsongen närmar sig med stormsteg.

Bland annat listar Di de 20 storbolagen som väntas lämna högst direktavkastning under 2018. Listan bjuder inte på några större överraskningar men är den ändå spännande att ögna igenom:

BolagDA, prognos
Nordea6,5%
Swedbank6,5%
H&M6,1%
SEB5,7%
Handelsbanken5,6%
Resurs5,4%
Telia5,3%
Ratos5,2%
JM5,1%
Tieto5%
NCC4,9%
Peab4,9%
Skanska4,9%
Nobia4,9%
Hemfosa4,3%
Betsson4,2%
Klövern4,1%
Bonava4,1%
Tele24,1%
AstraZeneca4%
Genomsnitt5,0%

Topp 10 på listan kommer med stor sannolikhet utgöra sveriges "Dogs of the Dow" under 2018. Mer om detta när utdelningarna har fastställts.
Tilläggas bör att ovanstående lista inte automatiskt utgör en lyckad portfölj, då hög direktavkastning inte endast utgörs av bolagets finansiella välmående. I bland annat H&M har aktien tappat så stort i värde att direktavkastningen stigit markant, och att listan toppas av de svenska storbankerna är även det ett resultat av minskat aktievärde triggat av framtida orosmoln.

De som följer min blogg vet att jag inte premierar hög direktavkastning, utan tittar minst lika mycket på stabil utdelningstillväxt där bolag har möjlighet att bevara eller höja utdelningen och inte stirrar mig blind på procentuell direktavkastning.

Dagens Industri är snälla nog att även lista de mest stabila utdelarna och inte heller där finner vi några större överraskningar.
Här är bolagen som flest gånger uppnått eller överpresterat analytikernas förväntningar under de senaste 10 åren :

BolagDA, prognos
AAK1,4%
Castellum3,9%
Fabege2,4%
Skanska4,9%
Wihlborgs3,1%
Atrium Ljungb.3,1%
Tieto5,0%
Hufvudstaden2,6%
Wallenstam3,1%
Assa Abloy1,0%
NCC1,8%
Investor4,9%
Electrolux3,0%
Genomsnitt3,1%

Ha i åtanke att ovanstående siffror beräknas på stängningskursen igår tisdag, och att läget redan idag ser annorlunda ut.
Det enda bolag som förekommer på båda listorna är Skanska som idag kom med en vinstvarning men även bekräftelse att utdelningen bibehålls vilket gör att direktavkastningen vid skrivande stund ligger på 5%.

Min utdelningsportfölj innehåller bolag från båda dessa listor, och jag tycker det är ett sunt sätt att sätta ihop en långsiktig utdelningsportfölj. Det är kul att krydda med högutdelare, men jag vill inte äga aktier som är för volatila kring sin utdelning och då hamnar jag till slut hos de stabila utdelarna där jag vet att jag allra minst riskerar sänkt utdelning.
Castellum som är mitt största innehav har absolut ingen dålig direktavkastning på 4%, beroende på när man lyckas tima in sina köp. Detta gör att det blir mycket spännande att även äga ett "tråkigt" bolag.

Slutligen summeras de bolag med längst utdelningssviter vilka torde utgöra en relativt stabil portfölj även i framtiden:

Bolag som alltid höjt utdelningen: Castellum, Wihlborgs
Bolag som aldrig sänkt utdelningen: H&M, Atlas Copco, Atrium Ljungberg, Alfa Laval
Bolag som inte sänkt utdelningen på minst 20 år: Swedish Match, Hufvudstaden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar