tisdag 23 januari 2018

Investor höjer och delar upp utdelningen

Investor är ett av mina största innehav och aktien utgör 7,5% av Utdelningsportföljen. Det anrika investmentbolaget meddelade idag att de, som traditionen bjuder, höjer utdelningen med 1 krona till 12 SEK.
Det innebär en utdelningstillväxt på 9% vilket känns helt okej.
Men, om Investor avser behålla konceptet med 1 kronas höjning varje år har vi en tydligt sjunkande utdelningstillväxt vilket jag tycker är tråkigt. Jag hade gärna sett en utdelning på 12,50 SEK bara för att balansera ut trendkurvan en aning.

Jag har inte beräknat samlad utdelning från investmentbolagets underliggande innehav men Investor A har just nu en direktavkastning på 3% vilket börjar kännas aningen klent. Substansrabatten är dock bra och enligt IB Index runt 20%. Aktien tuffar på fint och har utvecklats 14% under senaste året.

En nyhet i dagens bokslutsrapport var att även Investor delar upp utdelningstillfällena under året. 8 kronor delas ut i maj och 4 kronor i november, vilket jag gillar då man även får utdelning på inköp gjorda senare under året.
Anledningen till uppdelningen anges vara att underliggande bolag delat upp sina utdelningar och då är det rimligt att även Investor följer efter för att få jämnare kassaflöde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar