måndag 18 december 2017

Veckan som gick: Vecka 50

Veckan som gick bjöd på en hel del händelser och röda dagar, och slakten av H&Ms aktie var antagligen den i särklass största överraskningen som tog spararna på sängen under veckan.
I skrivande stund tävlar analytikerna och bankerna i vem som kan skriva ner H&M mest, jag tror att Handelsbanken leder med en riktkurs på 155 kronor.

Personligen har jag aldrig varit särskilt förtjust i H&M, främst av den enkla anledning att jag inte gillar deras kläder. Visst går det att hitta helt okej jeans om man letar noga, men de senaste gångerna jag varit inne i en av deras butiker för att köpa något grundläggande som strumpor eller t-shirts har jag alltid fått gå hem tomhänt.
Och därmed är det inget bolag jag känner överdrivet mycket för att investera pengar i, även om jag har en liten slatt aktier som tar upp c:a 2,5% av portföljen.

Nu har plötsligt orosmolnen dragit ihop till en perfekt storm och det befaras att utdelningen kan vara i fara. H&Ms vinst per aktie ligger runt 11 kronor och detta är farligt nära utdelningen på 9,75 kronor. Det finns helt enkelt inte mycket marginal om vinsten skulle sjunka ytterligare.

På solsidan så passade jag på att plocka in BillerudKorsnäs i portföljen. Det är en mycket god tid för företag inom skogsbranschen, må det vara cellulosa, pappersmassa eller paketering.
Det räcker att gå förbi ett paketutlämningsställe för att se att det är knökfullt med kartonger som skickas hit och dit, och Billerud är ett av bolagen som tjänar stora pengar på detta.
De har även en mycket spännande R&D-avdelning där de bland annat jobbar med en genomskinlig material som ska ersätta plast. Tänk när de lyckas och alla läskflaskor i världen ska ersättas av ett miljövänligt och biologiskt nedbrytbart material signerat BillerudKorsnäs!

Rent generellt så backade portföljen även denna vecka, där förutom den självklara förloraren H&M även Skanska och ICA Gruppen hjälpte till att sänka resultatet.
Ingen fara på taket, både dessa innehav är fina bolag där jag gärna passar på att köpa mer för en billigare peng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar