måndag 20 november 2017

Håll koll på insiderhandeln

Insiderhandel kan säga en hel del om ett företags hälsa. Om ett bolags personer i ledande ställning köper aktier betyder det att de har förtroende för bolagets framtid, vilket alltid är betryggande för dig som aktieägare.
Det finns nämligen inget tvång att anställda ska handla med aktier i det egna bolaget, men när så sker är fallet är det absolut något att ta notis om.

Det är även viktigt att förstå varför handel sker. Ofta är försäljningar inte av misstro för företaget, utan av anledning att insynspersonen behöver pengar för privat bruk.
Men om flera personer med insyn börjar sälja, då är det kanske dags att dra öronen åt sig. Skulle insynspersoner bedriva handel baserad på information som inte är publik, är det inte bara oetiskt utan även ett brott som tyvärr är alltför ofta förekommande.

Det anses vara god sed att VD innehar aktier i det egna bolaget för att understyrka att det finns ett personligt engagemang och inte bara handlar om att gå till jobbet av ren rutin.
Extra kul var det när Kinneviks nyutsedde VD fick låna 20 miljoner av Kristina Stenbeck för att köpa aktier i det egna bolaget. Sådant gillar jag, då jag tycker det är relativt självklart att VD ska ta samma risk i bolaget som dess aktieägare.

Jag brukar titt som tätt kika in på Finansinspektionens insynsregister för att kika på om något intressant handel sker i bolag jag innehar, eller bolag som jag är extra sugen på att köpa/sälja.
Länk till FI:s insynsregister finner ni här.

Jag söker en tjänst där man kan bevaka bolag och få notiser när handel sker i önskade aktier. Någon som har ett tips på en sådan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar