torsdag 12 oktober 2017

Höstfunderingar, SMA200 och Telia

För närvarande sitter jag i ett höstigt Jämtland som bombarderas av snöblandat regn. Då vädret inte stimulerar till överdrivet många utomhusaktiviteter tänkte jag gå passa på att gå igenom Utdelningsportföljens innehav och se hur dessa ligger till mot SMA50, SMA200 samt EMA200. Detta är alltså termerna för glidande medelvärde sett över de senaste 50 kontra 200 dagarna och syftar till att finna en akties långsiktiga trend.

Särskilt SMA200 tycker jag är intressant då bland annat Kavastu har talat sig varm om denna indikator. Jag kikar även på EMA200 men tycker att SMA har gett en tidigare signal om fallande trend i följande fallen. Applicerar jag SMA200 på mina innehav är det några som sticker ut och fortfarande visar sig ligga i fallande trend efter sommarens börsfrossa.

EMA200 indikerar att ABB ligger i bulltrend men SMA200 är fortsatt negativ till aktien även om det nyligen var ytterst nära att linjen bröts underifrån.

Nobina har haft det kämpigt och hade det inte varit för den förväntade höga utdelningen hade jag nog avyttrat mitt innehav. EMA200 är på snudd att visa positiv trend men ingen konkret signal ännu.

Ingen ljusning heller för Skanska. Dock ett stabilt bolag som inte ruckar på sig så lätt. Inväntar dock med fortsatta inköp tills aktien visar en övertygande positiv trend.

För övrigt i portföljen så är både Dedicare och Swedbank väldigt nära att bryta MA200 ovanifrån, vilket isåfall skulle innebära sämre tider för dessa aktier. Men jag väntar med att ta något konkret beslut innan detta har inträffat.

I övrigt är det frid och fröjd i portföljen. Jag har börjat kika närmare på att plocka in Telia igen, inte helt ofrestad av Didner & Gerges storköp under de senaste månaderna. Jag skulle isåfall vikta av ABB som jag  ändå äger via Investor för att ge Telia en chans. Dessutom delar Telia ut innan oktober är slut, och det är ju alltid trevligt i höstmörkret.

För er som är intresserade av att läsa lite mer om SMA och EMA rekommenderar jag denna sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar